Dette betyr at fastleger kan motta timebestillinger og andre henvendelser fra foreldre til barn i denne aldersgruppen, på lik linje med voksne, og barn under 12 år. I utgangspunktet vil alle timeavtaler vises på helsenorge.no dersom barnet er digitalt aktiv.

For de aller fleste barn vil det derfor være uproblematisk at det tilgjengeliggjøres informasjon om aktive timer de har. Det er imidlertid den lille gruppen en tilgjengeliggjøring kan være risiko for behandlingen eller barnet som skal holdes tilbake og dette må Helsenorge sørge for at ivaretas.

Det er ny funksjonalitet i EPJen som gjør det mulig å holde tilbake timer dersom foresatte ikke skal vite om dem. Ved administrasjon av timene for barn mellom 12 og 16 er det viktig at dere tar aktivt stilling til om informasjon om legetimene skal gjøres tilgjengelig på helsenorge.no eller ikke.

Kjekt å vite:

  • På helsenorge.no vil dette vises på lik linje med andre timer på profilen til den som har fått timen.
  • Man får et varsel på SMS eller epost avhengig av hvilke varselinnstillinger man har, og et varsel i varselmenyen.
  • Foresatte vil få varsel på SMS eller epost, og må inn på barnets profil på helsenorge.no for å se timen. Dette gjøres når man logger inn eller i personvelger.

Det er viktig å påpeke at dette betyr ikke at 12-16 åringer kan logge inn selv, men at foreldre som før hadde digital dialog på vegne av sine barn kun opp til 12 år, nå vil ha tilgang til digital dialog for sine barn opp til 16 år. Fra 16 år må barnet eventuelt gi fullmakt til sine foreldre eller andre.

Det er supert om du videreformidler informasjon om dette til de du jobber med! Dersom du har spørsmål, ta gjerne kontakt med [email protected]